söndag 18 april 2010

Sinnenas magi

Lämnade prinsen hos en kompis och åkte sedan till affären för att handla mat. På väg ut från bilen känner jag den genast. Doften. Det har just hagelsnöat lätt mot en solig himmel. På marken samlas små smältpölar. Doften av sommarregn mot asfalt. Jag hajar till. Det är nostalgi och barndom. Goda minnen på något sätt. Jag sniffar o sniffar. Folk utanför affären undrar nog litegrann vad jag håller på med. Men jag bär med mig doften in i affären och fortsätter sniffa när jag kommer ut.

Det får mig att tänka på alla våra sinnen. Hur lätt känslorna kommer igång av olika stimuli. Så jag kan inte låta bli att fråga dig:

1) Vilka är dina favoritdofter?
2) Vilka är dina favoritsmaker?
3) Vad älskar du mest att titta på?
4) Vad älskar du mest att lyssna på?
5) Vad älskar du mest att röra vid/känna på?

Jag ska fundera på det själv en stund och återkommer med mina svar lite senare.

1 kommentar:

  1. Oj vilka svåra frågor. Barndommens minnen med lukter o smaker kommer man ihåg när man väl känner dom!!Ber att få återkomma med svar!Kram

    SvaraRadera

Blir glad om du skriver en rad :-)