onsdag 14 oktober 2009

Transformation

Sonen och jag har en egen morgonritual. Han äter nämligen frukost på sitt rum, vid sitt lilla IKEA Lack-bord och kollar på film samtidigt. Jag själv sitter vid datorn och plöjer dagens nyheter i olika media. Det har fungerat bäst så för oss, köket är trångt och omysigt och vi vill båda ha lite egen space på morgonen, så vi vaknar.

Well, denna morgon kommer jag in med morgongröten och sonen har skjutit bordet framåt o sitter på golvet med täcket över axlarna. "Jag är en SNÖMAN mamma och sitter i min grotta!!!" säger han entusiastiskt. "Oj då" svarar jag. "Skulle snömannen kunna tänka sig att backa grottan lite så bordet kan få plats igen". Det går bra, snömannen är flexibel. Sedan tittar han på mig och tillägger med den enorma energi som bara han kan uppbåda på morgonen "seeeedan mamma, då TRANSFORMERAS hela stället. Då åker bordet fram, den där *pekar* bak och de där flyttas!!!!".

Jag går ut i köket och fnissar åt sonens gestikulerande och ordval. Han är så otroligt avancerad i språket redan. (När han var ca tre år kastade han en legobil han var irriterad på i väggen. Varpå han vrålade "Det är ju bara VÄRLDSLIGA SAKER".)

Transformation. Det är ju det jag arbetar med. När jag arbetar.
Fast...
Det är ju egentligen något vi genomgår varje dag.
Ett bra ord :-)

Transformation = Omvandling, Förvandling, Ombildning

2 kommentarer:

  1. Underbart! Jag får själv min dagliga dos av klokhet från min femochetthalvtåring och det är så fräckt att få ta del av hur de tänker.

    Vad roligt att du har länkat till lustkonst.se Jag upptäckte sidan i våras och tycker att Rosas bilder är fantastiska. Kanske något att önska sig i julklapp?

    SvaraRadera
  2. 5 åringar måste vara i en av de härligaste åldrarna. Tänk så mycket frågor, visdom, ord som flyger ur dom.Jag måste lägga in din nya adress nu, är alltid inne på din gamla sida och tittar, men ingen Anna är där=D Kram

    SvaraRadera

Blir glad om du skriver en rad :-)