måndag 9 augusti 2010

Om mattor (eller de man trampar på)

Jag är inte så förtjust i mattor.
Iallafall inte sådana som dras bort under ens fötter i tid och otid.
Jag tycker väldigt illa om sådana.

Det värsta är att de dyker upp här i tid och otid. Jag vet aldrig riktig när. Och det är samma mattläggare som placerar ut dem, osynliga ligger de där ett tag. Sedan - SWOSCH - så dras det till och aj jävlar, där snubblar jag till.
Ibland faller jag hårt och slår mig. Ibland blir det bara just en snubbling.

Jag önskar att dessa mattor kunde sluta dyka upp. Jag skulle möjligen kunna tänka mig att byta ut min parkett som jag älskar mot en heltäckande, en mjuk, fin i någon diskret färg som vore fastlimmad i marken. En matta som inte rör sig.

Men nä.

Det kommer flygande mattor nu i parti och minut. Jag håller inte i fjärrkontrollen känns det som. Men mattläggaren, han tycker att jag borde lägga mig ner och själv bli en matta.

Som man kan trampa på.

Aldrig.

Och det lustiga är att han tycker att jag är en mattläggare.

Jag blir så matt.

Men jag läser i mattläggarnas manual och förbereder mig. Snart blir det säkerligen en mattläggarkonferens och i värsta fall en mattläggarbatalj.

Synd bara att den lilla prinsen som bor i mitt slott förmodligen inte kan undvika att lägga märke till detta. Va? En ny matta igen? Och nu? Ingen matta alls? Jag vill att han sinne ska vara fritt och rent från mattbryderier.

Men jag vill göra en schack matt.
Trött att bli trampad på.
Trött på att curla för att en mattläggare vill driva igenom sin vilja.
Det är MIN lägenhet, MITT liv. Vårt. Mitt och prinsens. Och han får så gärna träffa mattläggaren när han vill. När de vill. Självklart.

Det lustiga är att mattläggaren tyckte att jag skulle flytta till hans lilla by, då skulle han rulla ut röda mattan sade han. En fin en, som skulle ligga stadigt. Jag tror han hade mig i åtanke. Och visst. Det skulle nog bli en fin matta för honom. Garanterat mjuk iallafall.

Han inser bara inte att han skulle trampa upp och ner på matthelvetet varenda dag så länge jag lever. Och jag skulle ligga därunder.

Tar en cigarett på balkongen och glädjs åt att just där är det mattfritt - och kommer så förbli.

Ska jag kontakta Matton kanske?

1 kommentar:

Blir glad om du skriver en rad :-)